Un projecte d’Aprenentatge Servei per fomentar la prevenció de residus

Alumnes de 3r d’ESO de l’Institut de Taradell participen a la primera edició del projecte aquesta primavera

El curs 2021-22 el Servei d’educació ambiental de la Mancomunitat, amb el suport de la Diputació de Barcelona, ha iniciat el nou projecte Avancem cap al residu zero, una proposta d’Aprenentatge Servei (APS) ambiental en l’àmbit de la prevenció dels residus destinada a alumnat de secundària.

Els projectes d’APS són propostes educatives que combinen processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat on els participants aprenen a treballar en necessitats reals de l’entorn amb la finalitat de millorar-lo creant aliances amb entitats del territori.

Avancem cap al residu zero s’emmarca en el Pla Supramunicipal de Prevenció de Residus municipals de la Mancomunitat i dona protagonisme als joves i a les entitats del territori. El projecte inclou el treball dels Objectius de Desenvolupament Sostenible 4, 11, 12, 13 i 17 i té per objectius:

  • Aproximar l’alumnat als problemes i necessitats reals del seu municipi en relació a la generació i gestió de residus.
  • Capacitar l’alumnat per dur a terme accions de millora, sensibilització i mobilització de la ciutadania per fomentar una gestió de residus que es basi en la reducció, la reparació, la reutilització i la recuperació.
  • Sensibilitzar l’alumnat sobre models de consum més responsables per fer front a la situació actual d’emergència climàtica global. Aprendre a reutilitzar i donar una segona vida a materials com roba, fusta i material esportiu.
  • Potenciar el treball en xarxa i la creació d’aliances amb diversos agents de l’entorn proper que afavoreixen la prevenció de residus.

El projecte s’ha fet gràcies al treball conjunt entre tots els agents implicats i s’ha desenvolupat en tres fases:

  • Preparació. De setembre a desembre del 2021 es va fer el treball previ. Per una banda, es va organitzar una jornada de treball amb el professorat dels centres educatius per recollir les seves propostes, interessos i necessitats i, per l’altra, es van fer trobades amb diverses entitats per seleccionar serveis que s’adaptessin a les seves necessitats i en els quals l’alumnat pogués participar. A principi de febrer es va presentar el dossier definitiu del projecte.
  • Desenvolupament. De març a maig del 2022 s’ha portat a terme la primera edició del projecte a mode de prova pilot. Hi han participat un total de deu joves de 3r d’ESO de l’Institut de Taradell,que l’han inclòs dins la matèria de Servei Comunitari. Han fet sessions d’aprenentatge per contextualitzar el tema dels residus i conèixer les entitats de prop, i sessions de realització dels serveis, amb un total aproximat d’unes 10 hores fora de l’horari lectiu. S’ha comptat amb l’acompanyament i monitoratge de l’empresa Viladraueducació.com.
  • Tancament. El 31 de maig a l’Institut de Taradell s’ha fet la cloenda del projecte i l’acte de reconeixement. L’alumnat participant ha explicat el procés seguit i els resultats obtinguts i ha fet entrega del material recollit a les entitats. A l’acte hi han assistit representants de les entitats i de totes les parts implicades al projecte. S’ha fet entrega de diplomes i un petit berenar.  

Els serveis que s’han dut a terme en aquesta primera edició del projecte han estat:

  • Recollida de roba. Amb la col·laboració de l’Associació Tapís. Les joves primer han conegut l’entitat i el seu projecte d’inserció laboral El fil, que consta de la recollida de roba, el triatge al taller i la venda de segona mà a la botiga. Després han dissenyat una petita campanya de comunicació i han recollit roba a l’escola Sant Genís i Santa Agnès de Taradell, l’han triat i classificat i l’han entregat a l’entitat perquè la pugui vendre de segona mà.
  • Recollida de joguines. Amb la col·laboració de la Fundació Areté. Les joves primer han conegut l’entitat i el seu projecte d’economia social i sostenible, amb els serveis de fusteria i Areté Segona Mà, entre altres. Després han dissenyat una petita campanya de comunicació i han recollit joguines a les escoles Les Pinediques de Taradell i Jacint Verdaguer de Santa Eugènia de Berga, han triat les que estaven en bon estat i les han entregat a l’entitat perquè les puguin vendre de segona mà. També han donat una segona vida a fustes sobrants de la fusteria convertint-les en jocs de construcció per educació infantil.
  • Recollida de pilotes de tennis i pàdel. Amb la col·laboració de la Fundació Vincles. Les joves han conegut el projecte Segon servei, que té per objectiu allargar la vida útil de pilotes de tennis i/o pàdel dels centres esportius i distribuir-les a centres educatius perquè els donin un segon ús (manualitats, educació física, amortidor del soroll de taules i cadires…). Han adequat uns contenidors reutilitzats de la Fundació Dr. Trueta per recollir pilotes a diferents clubs esportius i unes caixes per fer-ne la distribució.

El projecte d’APS Avancem cap al residu zero es presentarà el proper 7 de juliol com una bona pràctica al II Simposi Aprenentatge Servei i Servei Comunitari ambiental.  

El curs vinent es preveu que hi participin la resta de centres de secundària dels municipis mancomunats.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.