Comencem nous projectes a secundària

Aquest curs 2021-2022 comencem amb nous projectes d’educació ambiental engrescadors destinats a l’alumnat de secundària. Són projectes que aniran agafant forma al llarg del curs i us anirem informant de com avancen.

Projecte AtmOOs

Taradell i Tona participen a una prova pilot del projecte AtmOOs, coincidint amb la Setmana de la mobilitat sostenible. Hi participen l’Institut de Taradell, l’Institut de Tona, l’Escola Vedruna de Tona i els ajuntaments respectius.

Es tracta d’una proposta educativa relacionada amb la mobilitat sostenible desenvolupada per l’empresa Thigis Serveis Ambientals. És un projecte de ciència ciutadana que té per objectiu guiar els participants en la descoberta de les causes, conseqüències i possibles solucions de la contaminació atmosfèrica causada pel transport. Combina l’ús de les noves tecnologies amb l’àmbit de la sensibilització ambiental i les plataformes de difusió del coneixement. AtmOOs és un sistema que permet conèixer els hàbits de mobilitat de l’alumnat dels centres educatius i del seu entorn, així com les emissions associades. L’alumnat és el protagonista d’AtmOOs però s’obre també al seu entorn. Realitzen bàsicament macroenquestes de mobilitat i introdueixen els patrons de mobilitat del centre a partir d’un SIG. El retorn que obtenen són les emissions associades. També es detecten punts negres en relació a la mobilitat.

El professorat dels centres educatius va fer una formació inicial a principis de setembre i ara el projecte està en marxa amb l’alumnat. Els resultats i conclusions es treballaran coincidint amb la Setmana de la Ciència. https://setmanaciencia.fundaciorecerca.cat/frontend/

Projecte d’Aprenentatge Servei en l’àmbit de la prevenció dels residus

Comencem a treballar en un nou projecte d’Aprenentatge Servei (APS) ambiental en l’àmbit de la prevenció dels residus per oferir als centres de secundària dels municipis mancomunats a partir del segon trimestre del curs 2021-2022, amb el suport de la Diputació de Barcelona.

L’objectiu és facilitar el treball entorn a la prevenció de residus i la seva gestió i que permeti aproximar l’alumnat a les necessitats i problemàtiques del municipi, i fer propostes i accions de millora creant aliances amb entitats del poble.
Aquest projecte s’emmarca en el Pla Supramunicipal de Prevenció de Residus municipals de la Mancomunitat (2019-2022), un pla que defineix accions diverses de sensibilització de la població per assolir els objectius, amb la participació de tota la ciutadania. En aquest cas es dona protagonisme als joves i a les entitats municipals.
L’APS és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge (mínim 10 hores) i de servei a la comunitat (mínim 10 hores) en un sol projecte ben articulat on els participants aprenen a treballar en necessitats reals de l’entorn amb la finalitat de millorar-lo.

OBJECTIUS:
* Fomentar l’aprenentatge de l’alumnat de secundària basat en necessitats reals de l’entorn amb la finalitat de millorar-lo.
* Millorar els resultats en prevenció, recuperació i reciclatge de residus dels municipis mancomunats.
* Potenciar la creació d’aliances amb diversos actors de la comunitat (ajuntament, grups ecologistes, entitats socials i educatives, fundacions, empreses, associacions de veïns, altres centres educatius, institucions públiques diverses…).
* Organitzar activitats informatives, de sensibilització i/o participatives sobre reciclatge i prevenció de residus a la ciutadania com a acció de servei dins del projecte d’APS.

DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE:
* El projecte es podrà incloure a la programació curricular de 1r a 4t d’ESO i en particular a la matèria de Servei Comunitari de 3r o 4t d’ESO.
* Està previst realitzar la fase de disseny i redacció durant els mesos de setembre-desembre de 2021 i les sessions de monitoratge als instituts durant el 1r trimestre del 2022 (2n trimestre del curs escolar).
* El projecte inclou el treball dels ODS 4, 11, 12, 13 i 17.
* S’oferirà un dossier de treball pautat (amb exemples de propostes de servei relacionades amb la prevenció dels residus i vinculades, si és possible, amb agents del territori, per tal que els alumnes puguin triar el servei a realitzar en funció dels seus interessos), acompanyament durant tot el projecte i dinamització puntual d’algunes sessions als centres participants.

El passat 21 de setembre vam fer una primera sessió de treball amb professorat dels centres educatius: Institut Escola Mossèn Cinto de Folgueroles, Institut Escola Carles Capdevila de Balenyà, Institut de Taradell, Institut de Tona i Escola Vedruna de Tona. La sessió va servir per presentar el projecte i contextualitzar-lo i també per fer una pluja d’idees, recull de propostes, interessos i necessitats.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.