Finalitza un curs escolar d’educació ambiental marcat per la Covid

El Servei d’educació ambiental de la Mancomunitat La Plana finalitza el curs escolar 2019-2020 havent ofert assessorament al total de 16 centres educatius dels seus municipis.

Un curs més, el Servei s’ha centrat principalment en dinamitzar l’educació ambiental a les escoles d’educació infantil i primària i als instituts de secundària, oferint assessorament individualitzat i recursos educatius a cadascun d’ells per donar continuïtat als projectes d’educació per a la sostenibilitat que desenvolupen.

La situació de pandèmia pel coronavirus, viscuda el darrer trimestre del curs escolar, ha obligat a ajornar les activitats presencials programades per la primavera i a plantejar noves metodologies d’aprenentatge, sobretot amb eines telemàtiques. Al mateix temps ha estat una bona oportunitat per aturar-nos a pensar com podem fer front com a societat a les crisis actuals i futures, siguin sanitàries, econòmiques, socials o ambientals. L’educació ambiental és una eina imprescindible per ajudar-nos a analitzar i comprendre les problemàtiques a les quals ens enfrontem i, alhora, capacitar-nos per actuar i avançar cap a un món més just i sostenible.

Al llarg del curs s’han desenvolupat diversos projectes i, malgrat la situació de confinament, el Servei ha seguit operatiu i en contacte amb tots els centres educatius. Les principals actuacions del curs han estat:

  • Dinamització de l’educació ambiental a les escoles. S’han iniciat i continuat projectes diversos, assessorant i acompanyant el professorat i també dinamitzant activitats amb l’alumnat. Alguns dels projectes més destacats: hort i compostatge a diverses escoles, 14a Setmana de Medi Ambient de Folgueroles, activitats durant la Setmana europea de la  prevenció de residus com el taller escolar El menjar no es llença a càrrec de la Fundació Espigoladors, projecte d’aprenentatge-servei ambiental a l’Institut de Tona i d’altres.
  • Nou projecte Què esmorzem / Què deixem. Emmarcat en el Pla supramunicipal de prevenció de residus municipals 2019-2022, posa l’atenció en la quantitat d’embolcalls que es generen en els esmorzars i promou la reflexió i l’acció a favor de la prevenció de residus. Es presenta com una acció atractiva i comuna a tots els centres educatius per aconseguir avançar cap al residu zero. Es desenvolupa durant el novembre i hi participen 1400 alumnes de set centres educatius. Més informació.
  • Nou recurs educatiu Com pots fer compost. Dossier pedagògic destinat a educació primària, amb un recull d’activitats didàctiques per fer compost a l’escola, que té per objectiu principal potenciar la pràctica participativa de l’autocompostatge com a solució eficaç per gestionar els residus orgànics que es generen al centre. Més informació.
  • Visites a les instal·lacions de tractament de residus. Al llarg del curs estaven previstes 8 visites i un total de 335 alumnes. Finalment, a causa de la situació viscuda, només s’ha pogut rebre un total de 142 alumnes de quatre escoles. La visita a les instal·lacions té per objectiu aproximar l’alumnat a la realitat de la gestió dels residus i conscienciar sobre la importància de fer una bona recollida selectiva i una bona prevenció per obtenir millors resultats. Més informació.
  • Bloc d’escoles. Al bloc s’hi recullen activitats i experiències dutes a terme al llarg del curs per part de les escoles i instituts. Durant el confinament s’hi han publicat un total de 12  reculls setmanals de recursos d’educació ambiental per a petits i grans per poder fer des de casa (tallers, articles, notícies, consells, activitats…).
  • Celebració del Dia Mundial del Medi Ambient confinat. S’ha creat la proposta educativa Som sostenibles, a l’escola i a casa per celebrar la data del 5 de juny. S’ha comptat amb una gran participació per part de la majoria de centres. La proposta consisteix en un recull de reptes relacionats amb els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible, per promoure la reflexió de com des de casa es poden fer petites accions que contribueixin a millorar la salut del planeta. Més informació.
  • Projectes ajornats degut a la situació d’alarma sanitària. Activitat Let’s Clean Up Europe, i Projecte d’intercanvi virtual d’experiències al voltant dels residus amb escoles de Bolívia. Es preveu que tots dos es puguin programar de nou el curs vinent.

El Servei d’educació ambiental seguirà oferint assessorament a tots els centres que ho desitgin el proper curs. L’objectiu és seguir avançant cap a una educació més sostenible i en xarxa en la línia dels Objectius de Desenvolupament Sostenible marcats per l’Assemblea General de Nacions Unides.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.