CELEBREM EL DIA MUNDIAL DEL MEDI AMBIENT

El dia 5 de juny és el Dia Mundial del Medi Ambient. Aquest any, malgrat la situació excepcional que estem vivint i la dificultat de fer celebracions a les escoles, als carrers i a la natura, els centres educatius dels pobles mancomunats han volgut fer sentir la seva veu més que mai i commemorar aquesta data amb propostes educatives virtuals.

La pandèmia ha tingut una cara molt dura i trista, però alhora ha permès fer reflexions sobre l’aturada d’activitat del planeta Terra (hem reduït les emissions de gasos contaminants, hem canviat el model de consum i mobilitat, la natura ha recuperat el seu lloc, hem creat xarxes de solidaritat…). La crisi sanitària ha tingut un impacte per la vida en general: la salut, l’economia, la societat, la cultura… però també el medi ambient. Ens hem adonat de la importància de les relacions d’interdependència que permeten la nostra existència: com ens relacionem entre nosaltres i com ho fem amb el medi natural.

Al llarg de la setmana, i a través de propostes com reptes, jocs, vídeos i activitats diverses, infants, joves i les seves famílies han tingut l’oportunitat de repensar en quin món volem viure i com podem fer front a l’emergència climàtica. Les seves propostes d’acció esperançadores dibuixen un futur més just i sostenible. Les compartim a continuació.

*****AIGUAFREDA

El Consell d’Infants d’Aiguafreda ha escrit un manifest i ha fet un vídeo de sensibilització que mostra la fauna i la flora que es pot trobar a l’entorn natural del poble i que gràcies al confinament s’ha deixat veure de més a prop. Les fotografies són dels consellers/es. Enllaç al vídeo.

*****HOSTALETS DE BALENYÀ

L’escola Joan XXIII ha fet diferents propostes educatives durant tota la setmana adaptades a cada cicle.

Les propostes d’educació infantil han estat les següents:

  • Proposta 1: Conte “Quina llauna!”. La Mariona de la Mancomunitat havia d’anar a explicar el conte a l’escola, però al no poder-hi anar els ha gravat un vídeo. Després d’escoltar la història de reciclatge de la llauna, els infants han deixat alguns comentaris:

M’ha encantat la història de la llauna, així hem vist que és molt important reciclar.

Ens ha agradat molt el conte de la llauna, sobretot quan la llauna es converteix en bicicleta. Moltes gràcies.

  • Proposta 2: Fer personatges amb elements de la natura.
  • Proposta 3: Fer una menjadora i un abeurador pels ocells amb materials reutilitzats.
  • Proposta 4: Aprenem a reciclar. És molt important que intentem reduir la quantitat de deixalles que produïm i saber-les reciclar molt bé. Amb aquest joc passarem una bona estona i aprendrem moltes coses del reciclatge.
  • Proposta 5: Què passa amb els plàstics? Cada any el 8 de juny es celebra el Dia Mundial dels Oceans. Lluitem contra els abocaments de plàstics al mar i la contaminació que provoquen. Mirar el curtmetratge “Lemon”.
  • Proposta 6: Què els passa a les abelles? Veure el vídeo, i reflexionar sobre la importància d’aquests insectes per a la vida.

A cicle superior han treballat a partir de la proposta Som sostenibles a l’escola i a casa feta per la Mancomunitat La Plana. Cada dia un repte: Com fer una llar i un poble més sostenibles? Com afavorim un consum més responsable? Com cuidem la nostra salut i la del planeta? Com afrontem l’emergència climàtica conjuntament?

*****FOLGUEROLES

L’escola Mossèn Cinto s’ha sumat a la iniciativa Dona la nota, encara hi som a temps del Departament d’Educació, que pretén que infants i joves dels centres educatius de Catalunya prenguin consciència sobre l’emergència climàtica i participin de forma activa en el seu entorn més proper. Han assajat i cantat la cançó No ens desdibuixeu, proposta en la qual hi han participat 305 centres de tota Catalunya, un total de 73.000 alumnes.

*****MUNTANYOLA

L’escola Muntanyola ha treballat a partir de la proposta Som sostenibles a l’escola i a casa feta per la Mancomunitat La Plana.

A cicle inicial i cicle mitjà han participat en diverses activitats relacionades amb l’entorn natural, com fer planter a casa, senyalitzar amb un guix el nom de les plantes de l’entorn proper, experimentar amb compost i fer land art.

Més informació al web de l’escola.

A cicle superior s’han proposat diverses activitats repartides en diferents blocs: Com afrontem l’emergència climàtica? / Com contribuïm a respectar l’entorn natural? / Com fem una llar i un poble més sostenibles? / Com cuidem la nostra salut i la del planeta?

L’alumnat tenia diferents activitats a escollir sobre cada temàtica, amb l’objectiu de reflexionar sobre el moment que estem vivint i el missatge que ens envia la natura.

Algunes reflexions de l’alumnat:

A casa nostra, per no llençar el menjar que sobra, fem diferents coses. Per exemple, si hem cuinat verdura i no ens l’hem acabat, la convertim en una crema de verdures pel pròxim àpat.

Jo crec que les coses bones d’estar confinats han sigut que la gent no ha agafat els cotxes ni els avions, i no hi ha hagut tanta contaminació, i l’aire ha estat més net. A més, la gent no ha tirat llaunes ni papers al carrer.

Més informació al web de l’escola.

*****SANT MARTÍ DE CENTELLES

A l’escola Valldeneu han aprofitat per celebrar aquesta data i fer el tancament del projecte Horterades d’aquest curs 2019-2020. La proposta d’aquesta última horterada ha constat de dues parts, la primera es tractava de fer un repàs de totes les trobades fetes al llarg del curs i expressar amb imatges, dibuixos, vídeos o missatges allò que més els ha agradat i el que han après durant les Horterades d’aquest curs; la segona consistia en mirar dos vídeos per pensar:

Algunes de les reflexions i aprenentatges compartits:

M’agraden molt les horterades perquè aprenem moltes coses sobre l’hort i el medi ambient.

He après moltíssimes coses: respectar el medi ambient, no arrencar flors, no malgastar aigua, tenir cura de les plantes… I encara som a temps de millorar.

Jo he après que el millor és allò natural. Tenint cura del medi ambient guanyem en qualitat de vida, en salut. Que nosaltres, els nens i les nenes, som el futur i que hem de conscienciar-nos ara. Apostem per la natura!

M’agrada fer horterades perquè m’ho passo molt bé. He après que les plantes necessiten aigua, terra i sol.

És important prendre consciència i donar valor a aquests tallers que ens ensenyen d’on surt part del menjar que consumim i de com hem de cuidar el nostre entorn construint un planeta més verd.

*****SANT MIQUEL DE BALENYÀ

A l’escola Les Basseroles al llarg de la setmana han fet diferents propostes segons els nivells. A primària han fet activitats per tancar el projecte Montseny a l’escola, moltes d’elles relacionades amb l’estalvi d’aigua, la conservació de l’entorn més proper, l’anàlisi de la flora autòctona, l’estudi del tritó del Montseny, etc. A educació infantil han fet propostes variades com per exemple:

  • Gaudir de la natura que ens envolta i fer mandales amb elements naturals.
  • Veure el curtmetratge El refrigerador Chillie i reflexionar sobre la importància de reparar objectes abans de llençar-los.
  • Pintar amb aquarel·les naturals (cafè, curri, pebre vermell, cúrcuma, safrà, cacau…).
  • Fer una pancarta per conscienciar-nos entre tots de l’emergència climàtica i penjar-la al balcó.
  • Veure el vídeo The 3Rs of the environment i explicar en vídeo o àudio què feu a casa vostra per reduir, reutilitzar i reciclar.

També hi ha una activitat que ha fet tota l’escola conjuntament. Es va proposar als alumnes aprendre’s la cançó No ens desdibuixeu i poder-la cantar en família el dia 5 de juny. Per altra banda, tot seguint amb el treball que es va començar a l’octubre a l’escola, es va voler fer reflexionar sobre les accions sostenibles que fan des de casa i enviar fotografies que ho mostrin. Amb aquestes fotos han fet un muntatge en format vídeo, per mostrar que els alumnes i les seves famílies saben quin és el camí! 

La comissió d’Escoles Verdes i tot el claustre de mestres diuen: Esperem que totes aquestes propostes i reflexions hagin sacsejat els i les alumnes i se segueixin realitzant accions sostenibles al llarg de tot l’any, no només el Dia Mundial del Medi Ambient.

*****SEVA

A l’escola Farigola l’alumnat i les famílies han fet dibuixos amb propostes de vacunes per curar el planeta de les “malalties” que pateix (excés de contaminació, de consum, de mobilitat, de residus, d’explotació de recursos naturals…). Proposen petites accions per contribuir tots junts a conservar l’entorn on vivim.

Vídeo amb les vacunes pel planeta.

L’equip de mestres també ha fet un vídeo d’accions sostenibles per contribuir a cuidar el medi ambient. Han convidat les famílies i l’alumnat a compartir aquelles petites accions sostenibles que fan des de casa (comprar a granel, aprofitar l’aigua de la pluja per regar, cuidar l’hort, utilitzar cantimplora, estalviar energia, anar amb bicicleta, etc.).

A més, cada cicle ha treballat a partir de propostes concretes.

A educació infantil la proposta era fer una col·lecció de llavors.

A cicle inicial per una banda han proposat fer dibuixos d’elements naturals i, per l’altra, han proposat mirar aquest vídeo que parla de les abelles i reflexionar sobre altres animals que estan en perill d’extinció. Algunes de les reflexions dels nens i nenes:

Molt malament. Tots som importants, les abelles també.

Hem de respectar més les abelles i no tirar insecticides. Si es moren les abelles, s’acabaria el món.

Hem de cuidar la natura per un bé de tots.

A cicle mitjà han proposat pintar amb pigments naturals reproduint la tècnica medieval de pintura al tremp, que utilitza l’ou com a aglutinant.

A cicle superior han treballat a partir de la proposta Som sostenibles a l’escola i a casa feta per la Mancomunitat La Plana. Cada dia han plantejat una proposta o repte d’una temàtica concreta, tots relacionats amb els ODS. Reflexions sobre consum responsable situant sobre el mapa l’origen de productes d’alimentació i peces de roba. Treball sobre el respecte de l’entorn a partir d’un vídeo. Descripció de la biodiversitat de casa, les plantes interiors i del jardí o balcó. Propostes artístiques de land art amb elements naturals i, finalment, reflexions sobre com fer front a l’emergència climàtica gravant un discurs sobre què els diríeu als polítics perquè es posessin a fer accions per salvar el planeta.

*****TARADELL

A l’escola Les Pinediques han fet diverses propostes a cada nivell. A educació infantil han proposat a les famílies netejar el bosc i els camins per on passem (ensenyeu-nos les deixalles que hagueu trobat, o feu-ne una llista, o ens dieu quant pesa… Atenció! Agafeu un parell de guants!).

A cicle inicial han adaptat la proposta Som sostenibles a l’escola i a casa feta per la Mancomunitat La Plana, i han plantejat un repte diari:

  • Repte 1: Imagineu com serà el vostre poble l’any 2030 si no fem res per aturar el canvi climàtic.
  • Repte 2: Et proposem mirar aquest vídeo.
  • Repte 3: Escriviu un missatge d’esperança o un desig per al planeta Terra. Què us agradaria que canviés i millorés?
  • Repte 4: Mira aquest vídeo i escolta amb atenció la cançó.

A l’escola Sant Genís i Sant Agnès han fet propostes per nivells. A educació infantil s’han proposat 5 reptes, un per a cada dia de la setmana:

  • Repte 1. A on va cada deixalla? Ser capaços de reciclar els aliments sobrants d’un àpat (buidar tots els plats dins de les escombraries corresponents).
  • Repte 2. Qui contamina menys? Sortir al balcó durant 5-10 minuts i comptar totes les persones que van a peu, amb cotxe o amb bicicleta.
  • Repte 3. I nosaltres, ens cuidem? Cuinar una recepta saludable amb productes de proximitat tot acompanyant-lo de reptes esportius per tal de cuidar-nos.
  • Repte 4. Podem ser artistes amb elements del nostre entorn? Fer una composició lliure (mandala, escriure el nom, fer un objecte…) utilitzant elements naturals.
  • Repte 5. Les deixalles poden tenir més d’una vida? Reutilitzar un objecte i transformar-lo amb un altre, tot donant-li un nou us abans de llençar-lo.

A cicle inicial han reflexionat sobre la importància dels boscos com a ecosistemes rics i complexos que cal cuidar i conservar. Una proposta d’activitat ha estat fer paper reciclat a casa.

A cicle mitjà han fet un treball de conscienciació sobre els residus plàstics.

A cicle superior han aprofundit en els incendis forestals: com s’originen, com els podem prevenir, com ens podem protegir en front d’ells, etc. “Pau Costa Foundation” els ha facilitat aquesta feina. Aquest setmana, com cada any, estava programada una bicicletada, el mestre d’educació física ha proposat diferents rutes per fer amb la família. 

*****TONA

A l’escola Vedruna de Tona han fet diverses propostes a tota la comunitat educativa. Des d’educació infantil han proposat el següent:

Aquest any el lema d’escola verda era #alescolaplàsticzero. El plàstic és un súper material però hem d’utilitzar bé els seus poders o hi podem perdre més que guanyar! Tenim un problema amb els plàstics que afecta la salut del planeta i la nostra. Hem de canviar els nostres hàbits, el reciclatge no és la solució! Amb la pandèmia del coronavirus la contaminació per plàstic d’un sol ús s’ha disparat. Hem d’actuar! Les nostres accions sempre són el millor exemple! Amb petites accions podem fer de casa nostra un lloc més respectuós amb el medi ambient.

Us adjuntem un document amb 9 raons per rebutjar el plàstic d’un sol ús.

Nens i nenes: EL PLANETA NECESSITA AJUDA! Està malalt i necessita una VACUNA!

VOSALTRES SOU LA MILLOR SOLUCIÓ! Vosaltres si us ho proposeu podeu fer qualsevol cosa.

Per tant, us demanem que penseu quina és la millor vacuna per el nostre planeta. Explica’ns alguna iniciativa que feu a casa per disminuir els plàstics d’un sol ús o quines accions podem fer per cuidar-lo i no destruir-lo més. Rumieu i envieu les vostres.

A l’Institut de Tona la comissió d’escola verda va animar tot l’alumnat a participar al “Passaparaula” ambiental, que va crear perquè és posessin a prova i comprovar com de “verds” són… El joc consistia en encertar les paraules amagades a cada definició, totes relacionades amb medi ambient i la sostenibilitat, fins a completar tota la volta.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.